Kaikki irti kännykästä

Kännykän käyttö on kaikista kivointa silloin, kun se on turvallista.

Mediakoululainen, Koululainen

Kännykällä saa helposti yhteyden perheeseen ja kavereihin, mutta monesti kännykkä on muutakin kuin yhteydenpitoväline. Kännykkä voi toimia tiedon ja luovuuden välineenä niin harrastuksissa, koulutöissä kuin monissa arjen askareissa.

Pelastakaa Lapset ry:n verkkonuorisotoiminnan asiantuntija Anniina Lundvall muistuttaa, että perusasiat puhelimen käytöstä tulee sopia vanhempien kanssa.

– On tärkeää sopia, mihin kaikkeen puhelinta käytetään ja milloin sekä missä palveluissa ja millaisiin ihmisiin puhelimella ollaan yhteydessä. Lisäksi on sekä sopimus- että turvallisuuskysymys, millaisia sovelluksia puhelimeen saa ladata.

Tietoa sovelluksista

Aina sovellusta ladatessa on tärkeää tietää, mitkä kaikki tiedot antaa sovelluksen lataamisen yhteydessä kyseisen sovelluksen käyttöön. On tärkeää valita, saako sovellus käyttää esimerkiksi kännykän kuvia tai yhteystietoja.

Vaikka joku sovellus on ilmainen, eli sen voi ladata ilmaiseksi ja sitä voi myös ilmaiseksi käyttää, voivat sovelluksen tai pelin sisäiset ostokset olla maksullisia. Kaikkien maksullisten palvelujen tilaamisesta täytyy sopia vanhempien kanssa.

Sovelluksen lataamisen yhteydessä täytyy hyväksyä kyseisen sovelluksen käyttöehdot, joista käy ilmi, onko sovellus maksullinen. Sovelluksen asentamiseen kannattaakin ottaa vanhemmat mukaan tulkkaamaan, mitkä ovat esimerkiksi pelien maksulliset ominaisuudet.

– Peleissä voi usein pelata ihan ilmaiseksi varsinaista peliä, mutta maksullisilla lisäsisällöillä voi päästä etenemään pelissä nopeammin tai saada käyttöön esimerkiksi toiminnallisuuksia, joita ei ilmaispelaajalle tarjota, Anniina kertoo.

Mahdollisten maksullisten osien tunnistamisen lisäksi on tärkeää olla tarkka, mitä kaikkia tietoja itsestään eri sovelluksia käyttäessä muille antaa esimerkiksi muiden pelaajien kanssa keskusteltaessa.

– Esimerkiksi koko nimeä, asuinpaikkaa, omaa koulua, harrastusryhmää tai muuta hyvin yksityiskohtaista tietoa itsestä ei kannata paljastaa tuntemattomalle. Kannattaa miettiä, minkä kaikkien asioiden kertominen on järkevää ja oikeasti tarpeellista, Anniina muistuttaa.

Mediakoululainen, Koululainen
Anniina Lundvall uskoo, että lapset ja nuoret voisivat käyttää kännykkää yhä luovemmin.

Ongelmatilanteissa toimiminen

Heti kun jokin asia kännykkää käyttäessä alkaa tuntua ikävältä, tulee hälytyskellojen soida. Sen jälkeen lopetetaan kyseinen tekeminen. Ikävästä asiasta kannattaa kertoa heti omille vanhemmille tai jollekin luotettavalle aikuiselle, kuten tädille, sedälle tai opettajalle. Aikuisen kanssa voi yhdessä neuvotella, mitä kannattaa tehdä.

– Jos yhtään tuntuu, että vaikka kännykän välityksellä käyty keskustelu on mennyt häiritseväksi, tulee kaikki keskustelut tallentaa esimerkiksi ottamalla keskusteluista kuvakaappaus, jonka ottamista kannattaa omalla kännykällä etukäteen opetella, Anniina ohjeistaa.

Tärkeintä on, että vaikka kyseessä olisi kuinka inhottava ja hävettävä juttu tahansa, siitä mieluummin kerrotaan aikuiselle kuin jäädään asian kanssa yksin. Jos kukaan ei tiedä, ei kukaan voi auttaa.

Luovuutta tekemiseen

Anniina muistuttaa, että suurimmalle osalle lapsia ja nuoria puhelimet tuovat paljon iloa ja nautintoa. Hän uskoo, että lapset ja nuoret voisivat käyttää kännykkää yhä luovemmin. Vaikka kännykkä on usein viihdeväline, sen käyttämistä kannattaa kokeilla myös vaikkapa koulutehtävien apuna.

– Opettajalta voi hyvin kysyä, voiko koti- ja ryhmätyötehtävien tekemiseen ottaa avuksi kännykän. Miltä kuulostaisi esimerkiksi kasvion tai kuvistyön tekeminen kännykän kameralla? Monia luonnon ilmiöitä voi tutkia videoimalla, äänittämällä ja kuvaamalla. Vain mielikuvitus on rajana!

Teksti: Hilppa Alanko
Kuvat: Hilppa Alanko, Sami Heiskanen

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti